Pedagog szkolny. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna

„ Zostańcie w domu"

 

Drodzy Uczniowie!

 

    Od dzisiaj tj. 25 marca 2020 r. zostały wprowadzone nowe ograniczenia. W związku   z rozprzestrzeniającym się koronawirusem będzie obowiązywał wszystkich zakaz wychodzenia  z domu, poza koniecznymi sytuacjami.

     Apeluję więc o rozwagę i odpowiedzialność. Zostańcie w domu! Ograniczenie kontaktów międzyludzkich może doprowadzić do zmniejszenia fali zachorowań.

      Dotychczas dom kojarzył Wam się z miejscem odpoczynku i azylu. Teraz jest to również miejsce pracy.

Jest to dla wszystkich nowa i nietypowa sytuacja, mogą pojawiać się różne trudności.

     Proszę Was zatem o cierpliwość i wyrozumiałość. Starajcie się dobrze wykorzystać ten czas. Być może przyniesie Wam wiele korzyści i niespodzianek, ale też pozwoli  na ugruntowanie takich wartości jak: rodzina, dom i zdrowie.

          Zadawajcie pytania, proście o porady. Razem z  wychowawcami służę Wam pomocą  i wsparciem.

 

                                                                       Pozdrawiam wszystkich Uczniów,

                                                                       pedagog szkolny Grażyna Chodkowska.

 

 

 

PLAN PRACY ZDALNEJ PEDAGOGA

 

 

ZADANIE

 

FORMY PRACY

 

GODZINY PRACY

Zajęcia rozwijające zdolność uczenia się

Przygotowanie wskazówek oraz informacji dla uczniów na temat technik i metod efektywnego uczenia się.

Indywidualne rozmowy z uczniami przez Messenger.

 

13.00 – 14.30

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne

Indywidualne rozmowy z uczniami przez Messenger.

Przygotowanie i opracowanie zasad kultury wypowiedzi w komunikatorach internetowych.

 

13.00 - 14.30

Konsultacje i porady dla rodziców

Rozmowy wspierające                            z rodzicami telefoniczne                      lub tekstowe.

 

15.00 – 16.30

Konsultacje i porady dla uczniów

Rozmowy wspierające z uczniami za pośrednictwem komunikatorów online.

 

13.00 – 14.30

Konsultacje i porady dla nauczycieli i wychowawców

Rozmowy wspierające z nauczycielami i wychowawcami.

 

Na bieżąco, w miarę potrzeb.

Działania profilaktyczne

Opracowanie i przygotowanie materiałów dla uczniów na temat bezpieczeństwa w sieci.

Opracowanie i przygotowanie materiałów dla uczniów na temat organizacji czasu wolnego                      w domu.

 

9.00 – 11.00

Udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej

Czat z uczniami którzy korzystają z pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

13.00 – 15.00

 Grażyna Chodkowska

 

 

 

PLAN PRACY ZDALNEJ LOGOPEDY

 

 

ZADANIE

 

FORMY PRACY

 

GODZINY PRACY

Konsultacje  i porady dla rodziców.

Rozmowy z rodzicami telefoniczne lub tekstowe.

11:00 – 12:00

Terapia logopedyczna.

1. Kontakt z uczniami, którzy uczęszczają na terapię logopedyczną poprzez rozmowy telefoniczne, aplikację Messenger.

 2. Wysyłanie kart pracy do ćwiczeń.

3. Zamieszczanie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny i ćwiczeń oddechowych na stronie szkoły.

 

            piątek 10:45 – 13:45

 Sylwia Domańska

 

 

PLAN PRACY ZDALNEJ OLIGOFRENOPEDAGOGA

 

 

ZADANIE

 

FORMY PRACY

 

GODZINY PRACY

Konsultacje i porady dla rodziców.

Rozmowy z rodzicami telefoniczne lub tekstowe.

W miarę potrzeb.

Zajecia rewalidacyjne.

1. Kontakt z uczniami  poprzez rozmowy telefoniczne i aplikację Messenger.

2. Wysyłanie kart pracy do ćwiczeń drogą e-mailową. Przygotowanie wydruku kart pracy do odbioru osobistego przez rodzica.

3. Zamieszczanie ćwiczeń do pracy z dzieckiem na stronie internetowej szkoły.

Wg ustalonego planu zajęć oraz w miarę potrzeb.

 

 

                                                                                                             Joanna Napiórkowska

 

 

 

Szanowny Rodzicu!

W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju i zarządzeniu dotyczącemu zdalnego nauczania Państwa dzieci,  zwracam się do Państwa o pomoc w opanowaniu umiejętności prawidłowej wymowy dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną.

Poniżej przedstawię kilka ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonać z dzieckiem w domu. Prosiłabym o znalezienie chociaż 10 minut każdego dnia na ćwiczenia. Wybierzcie stałą porę, aby ćwiczenia były stałym rytuałem dnia. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane. Proszę o cierpliwość, gdy cos nie wychodzi, nie zniechęcajcie się, a razem będziemy cieszyć się z sukcesu Państwa dziecka.

Serdecznie pozdrawiam!

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH:

1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.


  • Przykłady:
    „Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy,  zwierzęta. (Przykładowa strona z odgłosami:  https://odgłosy.pl/ )
  • Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
  • Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (Z ilu wyrazów składa się zdanie:  Mama czyta książkę)
  • Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.
  • Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.
  • Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
    „Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują  wyrazy i zgadują.

(m – a – m – a (mama), b – a –  l – o – n (balon) itp.
„Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.

 

2. Ćwiczenia oddechowe – poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.

Przesyłam link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych: http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/ )

 

3. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych - języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania.

 

Ćwiczenia warg:

  • Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
  • Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,i-a,u-o,o-i,u-i,a-o, e-oitp.
  • Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
  • Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

 

Ćwiczenia języka:

  • „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
  • Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
  • Kląskanie językiem.
  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.
  • Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
  • Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

 

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

  • Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
  • Płukanie gardła ciepłą wodą.
  • „Chrapanie” na wdechu i wydechu.
  • Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

 

Ćwiczenia policzków:

  • Nadymanie policzków –„ gruby miś”.
  • Wciąganie policzków –„ chudy zajączek”.
  • Naprzemiennie „ gruby miś” –„ chudy zajączek”.
    • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

Dołączam jeszcze link do ćwiczeń grafomotorycznych, które wpływają pozytywnie na naukę pisania https://www.mjakmama24.pl/edukacja/edukacja-wczesnoszkolna/cwiczenia-grafomotoryczne-dla-dzieci-labirynty-dla-dzieci-do-wydruku-aa-x77P-3hVi-uXYk.html

 

Przedstawione ćwiczenia są propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich jednego dnia.

Życzę udanej zabawy!

 

NA GÓRĘ